Strada A.I. Cuza nr. 4 C, Craiova, Dolj, Romania
+40351.419.419
contact@splendid1900.ro
Facebook
Twitter
LinkedIn
English
Română
logo-splendid-grilogo-splendid-gri
  • ACASA
  • OFERTE SPECIALE
  • CAMERE
    • SINGLE
    • DOUBLE
    • EXECUTIVE
    • APARTMENT
  • BAR & LOUNGE
  • RESTAURANT
  • FITNESS & SAUNA
  • GALERIE FOTO
  • CONTACT
gaitele

Teatrul National – Gaiţele

mai 29, 2018adminEvenimenteNiciun comentariu

DISTRIBUȚIA:

Tamara Popescu (Aneta Duduleanu), Costinela Ungureanu (Wanda Serafim), Petronela Zurba (Margareta Aldea), Alina Mangra (Colette Duduleanu), Romaniţa Ionescu (Fräulein), Geni Macsim (Lena), Raluca Păun (Zoia), Ioana Andone (Zamfira), Cătălin Vieru (Mircea Aldea), Alex Calangiu (Georges Duduleanu), Nicolae Vicol (Ianache), Cătălin Miculeasa (Un tânăr), Ioana şi Romana Vicol (Fetiţele),

DESPRE:

Piesa „Gaițele” (sau „Cuibul de viespi”) este una dintre comediile de valoare ale perioadei interbelice din dramaturgia națională, aparține scriitorului Al. Kirițescu, iar acțiunea piesei are loc chiar în Craiova. „Gaițele” (1932) este piesa care închide trilogia burgheză a scriitorului, din care mai fac parte piesele „Marcel și Marcel” (sau „Anișoara și ispita”) și „Florentina”. Dramaturgul Al. Kirițescu creionează portretul savuros al micii burghezii. Poate cea mai apropiată de comedia caragialiană, prin virulența satirică și valoarea literară incontestabilă, piesa „Gaițele” reflectă cel mai clar atitudinea critică a scriitorului față de societatea vremii sale.

„Funerarul și viața în tonuri senzațional-comice, iată rețeta “oltenească” pe care Alexandru Kirițescu (1888-1951) a reușit să ne-o livreze impecabil în cea mai populară piesă a sa, Gaițele, una dintre cele mai îndrăgite de generații succesive de spectatori. Deși a scris peste o duzină, Kirițescu pare autorul unei singure piese, atât de populară a devenit “Gaițele”, cu toate că la premieră (1930, Teatrul Regina Maria) critica l-a făcut “praf”! Camil Petrescu a receptat-o cu indulgență, dar îi reproșa autorului că folosește expresii franțuzite (cuib de viespi, nu “viespar”, cum zicem noi, românii…). În perioada proletcultistă, prin vocea criticilor de direcție, “Gaițele” devine prilej de, cum altfel, înfierare a burgheziei române.
Singur, doar Radu Stanca (Note despre Teatrul lui Alexandru Kirițescu, Tribuna, 1958) va face o lectură neinfluențată de tonul epocii, dar Stanca era om de teatru și profesionist pe deasupra. Autorul, ne informează Mircea Ghițulescu în medalionul dedicat autorului în “Istoria literaturii române. Dramaturgia” (Ed. TracusArte, 2008), nu va încerca nici el să despartă apele de uscat, nedorind să intre în polemici inutile cu doctrina epocii. Așa zicând, “farsa morbidă” a supraviețuit de una singură, în special prin ceea ce Ghițulescu remarca a fi “neobișnuita compoziție sonoră ce poate fi tratată asemenea unei excentrice partituri corale”.
Cele trei oltence, Aneta, Zoia și Lena, îndrăgostite de spectacolul morții celorlalți, sunt aidoma celor trei Erinii din mitologia greacă (la noi ar fi numite mai simplu, cobe), doar că în cheie minoră, bavardă, profețind neantul prin ton vesel-apocaliptic, dedulcit la țâfnă și sarcasm, așa cum alții sunt la coliva parastaselor: cea mai bună din lume, se știe.
Kirițescu e senzațional și azi pentru că, în bună parte, nici noi nu ne-am schimbat: ne place să ne dăm în spectacol și reușim de minune.”
Nicolae Coande

Alexandru Boureanu are câteva idei regizorale subtile… regizorul a imaginat spectacolul ca pe o incursiune în propriul trecut al unui personaj inventat, o urmaşă pariziană a Dudulenilor. „Ei, dar ce aveţi toate, frate, cu Parisul!…“ rosteşte, excedată, Aneta, pentru ca acum să vină ‘Parisul’ să desluşească lumea de aici…
Zoia şi Aneta Duduleanu sunt piesele grele ale piesei şi spectacolul valorifică asta. Doar că o face în tuşe prea groase. Sunt poli care concentrează atenţia, în jurul lor se aranjează toată lumea, totul e trasat geometric. Surorile reacţionează una faţă de alta, se înfruntă de-a dreptul corp la corp. Raluca Păun este pilonul dedicat comicului, al unui comic cu orice mijloace. Practic avem o demonstraţie de cum poate să conducă publicul spre hohote de râs. Sunt gesturi care ies din sfera personajelor dar care, probabil, vor face gloria acestui spectacol, de la acel ‘cra-cra’ şi până la ridicatul poalelor. Are publicul cel larg la dispoziţie.

Marius Dobrin, SpectActor nr. 2/2017

**Foto: Florin Chirea, Cristi Floriganţă, Albert Dobrin

Tags: 1 iunie, teatru
admin
Previous post DA newsletter Next post Teatrul Dans contemporan „When Darkness Becomes Light”

Related Articles

29511448_152943158719540_8362846713144147968_o

Athens by Night / Nopți Ateniene

aprilie 1, 2018admin
Straini_in_noapte_Piersic

Străini în noapte Craiova 19 decembrie

decembrie 10, 2017admin
28515075_1732865290099047_1948149337419328686_o

Monstrul Nisipurilor

martie 14, 2018admin

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

  • Placido Domingo jr. & friends
  • Concert Tudor Gheorghe-FEMEIA, al cincilea anotimp
  • Athens by Night / Nopti Ateniene, regia Charles Chemin
  • Concert Rossini/Emil Vişenescu
  • Concert Holograf la Craiova

Comentarii recente

    Arhive

    • martie 2019
    • ianuarie 2019
    • noiembrie 2018
    • septembrie 2018
    • mai 2018
    • aprilie 2018
    • martie 2018
    • decembrie 2017
    • ianuarie 2017
    • decembrie 2016

    Categorii

    • Evenimente
    • Uncategorized

    Articole recente

    • Placido Domingo jr. & friends martie 20, 2019
    • Concert Tudor Gheorghe-FEMEIA, al cincilea anotimp martie 20, 2019
    • Athens by Night / Nopti Ateniene, regia Charles Chemin martie 20, 2019
    • Concert Rossini/Emil Vişenescu martie 20, 2019

     

    mai, 2018
    L Ma Mi J V S D
    « Apr   Sep »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  

    Etichete

    2 iunie 5 aprilie 12 ianuarie 13 aprilie 13 ianuarie 14 aprilie 14 ianuarie 15 aprilie 15 martie 16 decembrie 16 martie 19 decembrie 21 decembrie 22 decembrie 24 martie 25 ianuarie 25 martie 25 noiembrie - 21 decembrie 2017 biblioteca judeteana concert craciun cros echipa nationala eveniment festival filarmonica florin piersic fotbal ion oblemenco Ion oblemenoc marin sorescu meci oltenia opera primarie specatol Spectacol stand-up comedy teatru teatrul national Teatru National teatru neational teo Tudor Gheorghe vunk

    Categorii

    • Evenimente (38)
    • Uncategorized (1)

    Despre

    Situat in centrul istoric al Craiovei, vis-a-vis de Teatrul National Marin Sorescu si Universitatea din Craiova, la numai cativa pasi de primaria si prefectura orasului, Hotelul Splendid ofera 24 de camere ce amintesc de eleganta clasica si stilul provensal, cu dotari de ultima generatie, la standardele unui hotel de 4 stele.

    Discover Dolj

    Contact

    Strada A.I. Cuza, nr. 4C, Craiova, Dolj
    0351.419.419
    contact@splendid1900.ro
    • Termeni si conditii
    • Politica de confidentialitate
    • Politica de cookies
    • OBLIGAȚII ALE OASPEŢILOR HOTEL SPLENDID1900 ÎN CONTEXTUL COVID-19

    Ne gasiti si pe

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn
    ACASAOFERTE SPECIALECAMEREBAR & LOUNGERESTAURANTFITNESS & SAUNAGALERIE FOTOCONTACT
    © 2017 Hotel Splendid by Umbrella Media